Amerikába kivándorolt magyar fotográfusok munkáiból nyílik kiállítás a Szépművészeti Múzeumban

Az augusztus végéig látogatható kiállítás százhetven fényképen keresztül mutatja be a XX. századi fotográfia kiemelkedő alakjait. Az Amerikai Egyesült Államokba kivándorolt világhírű magyar fotóművészek, például André Kertész, Moholy-Nagy László, Robert Capa és Martin Munkácsi munkáit bemutató tárlat szombattól lesz látható a Szépművészeti Múzeumban – írja az MTI.

Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a csütörtöki sajtóbejáráson hangsúlyozta, hogy ez az első alkalom, amikor átfogóan bemutatják az amerikai magyar fotóművészek munkásságát. A képek többsége a Virginiai Szépművészeti Múzeumból származik, de a kiállításhoz tizenhét amerikai gyűjtemény, köztük a Los Angeles-i Getty Múzeum és a washingtoni Nemzeti Művészeti Galéria is hozzájárult. Baán hozzátette, hogy a Magyar Fotográfiai Múzeum és magángyűjtők is kölcsönöztek képeket a tárlatra.

A kiállítás az első világháború kezdetétől 1989-ig terjedő időszakra összpontosít, és harminckét fotográfus alkotásait mutatja be, nyolc szekcióra bontva. A tárlat életre kelti a magyar fotográfusok pályafutását a magyarországi kezdetektől a berlini és párizsi állomásokon át egészen Amerikáig.

Baán László hangsúlyozta, hogy a fotóművészet is fontos helyet kap a múzeumban, amit több korábbi sikeres kiállítás is bizonyít. Örömmel jelentette be, hogy 2025-ben megnyílik a Városliget szélén a Nemzeti Fotóművészeti Múzeum, amely a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria intézményrendszerének része lesz. A mostani tárlat helyszínén, a múzeum második emeletén évek óta nem volt kiállítás, mivel a területet raktárként használták, és restaurátorok töltötték meg.

A fotókiállítás egyik kurátora, Alex Nyerges, a Virginiai Szépművészeti Múzeum igazgatója, aki egy évtizede kutatja az amerikai magyar fotográfusok életművét, először Budapesten mutatja be kutatásait. Nyerges kiemelte, hogy a magyar fotográfusok hatása a XX. századi fotóművészetre páratlan volt, és idézte Robert Capát, aki viccesen megjegyezte, hogy ha valaki nagy fotográfussá akar válni, nem elég a tehetség, magyar származás is szükséges.

A kivándorló magyar fotográfusok először általában Berlinbe, Párizsba, majd New Yorkba, Chicagóba és Hollywoodba mentek. Az aktuális kiállítás bemutatja azokat az alkotásokat is, amelyek az amerikai közönség számára ismeretlenek.

A tárlat másik kurátora, Baki Péter, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója elmondta, hogy a kiállítás André Kertész 1914-es budapesti képével kezdődik, amely az akkori magyar fényképezés festői hatását és modernizmusát tükrözi. Moholy-Nagy László a Tanácsköztársaság után hagyta el Magyarországot, és a Bauhaus-iskolában kapott oktatói állást, ahol megfogalmazta, hogy a jó fotóhoz fényre és fényérzékeny nyersanyagra van szükség, nem csupán fényképezőgépre.

A tárlat harmadik része a párizsi magyar fotográfusokra koncentrál, ahol számos női fotós, köztük Varga Anna, Ylla és Barna Anna, kiemelkedővé vált a húszas és harmincas években. A riportfotográfiát előtérbe helyező szekcióban látható Capának a világhírű „A milicista halála” című képe is, valamint Kondor László, aki a vietnámi háborúban dolgozott, majd visszatért Magyarországra.

A kiállítás legterjedelmesebb része „Magyarok New Yorkban” címmel André Kertész tizenöt képből álló polaroidsorozatát és Marcel Sternberger Roosevelt elnökről készült portréját mutatja be. A „Magyarok Chicagóban” szekció Kepes György Bauhaus-gondolatokra épülő, modernitást tükröző fotóit tartalmazza.

A Hollywoodban dolgozó magyar fotósok közül Dienes Andor felfedezte Marilyn Monroe-t, míg Martin Munkácsi a divatfotográfia megújítójaként a modelleket a szabadban, mozgásban ábrázolta. A kiállítás záróképe Nicholas Muray „Frida Kahlo kék ruhában” című fotója, amely szerelmét ábrázolja.

A „Kertész, Moholy-Nagy, Capa… Magyar fotóművészek Amerikában (1914-1989)” című tárlat összesen százhetven fotót vonultat fel, és szombattól augusztus 25-ig tekinthető meg.